سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فرودگاه جدید استانبول

با فرودگاه جدید استانبول آشنا شوید

با فرودگاه جدید استانبول آشنا شوید

ترک‌ها هر تلاشی که لازم باشد برای جذب توریست به کشورشان می‌کنند. در سال 2016 حملات تروریستی تور استانبول فضای گردشگری در این کشور را متأثر کرد و آمار توریست‌ها کاهش محسوسی داشت. سپس دولت ترکیه تلاش کرد که جذابیت سفر به ترکیه را دوباره افزایش دهد. در این مسیر یکی از بهترین تلاش‌های دولت رجب طیب اردوغان افتتاح بزرگ‌ترین فرودگاه دنیا در استانبول بود. از دیگر دلایل ساخت یک فرودگاه بزرگ و پیشرفته می‌توان به شلوغی فرودگاه آتاتورک و ظرفیت کم آن اشاره کرد. ترک‌ها همچنین قصد دارند از طریق این فرودگاه قدرت اقتصادی خودشان در منطقه و جهان را به رخ بکشند. 

اردوغان در مراسم افتتاح این فرودگاه ضمن دعوت از همتایانش در منطقه برای پیشرفت، گفت: (من از تمام کشورهای همسایه می‌خواهم که برای آینده‌ مطمئن و امن برای ملت‌ها تلاش کنند. دولت ترکیه قصد دارد تا 10 سال آینده این رویکرد رشد و توسعه را حفظ کند.) قرار است این فرودگاه بزرگ در 4 فاز تکمیل شود. رئیس جمهور ترکیه فاز اول آن را در روز جمهوری ترکیه، 29 اکتبر 2018 افتتاح کرد. در سال 2023 تمام قسمت‌های فرودگاه قابل استفاده است. تاکنون 11.7 میلیارد دلار برای ساخت این فرودگاه 76.5 میلیون متر مربعی هزینه شده است.

فرودگاه جدید استانبول کجاست؟‌ چگونه از آنجا به مرکز استانبول برسیم؟
فرودگاه جدید استانبول در شمال شهر در بخش اروپایی و در منطقه آرناووت‌کوی ساخته شده است. دقت کنید که 2 منطقه با نام آرناووت کوی در استانبول وجود دارد که اینجا منظور آرناووت‌کوی شمالی است. می‌توانید با قطار، ماشین، اتوبوس و یا حتی از طریق دریا از فرودگاه به مرکز شهر استانبول بروید.

سالانه چند مسافر از طریق این فرودگاه جابه‌جا خواهند شد؟
فاز اول 3 باند دارد و توان جابه‌جایی مسافر سالانه‌ فرودگاه را به 90 میلیون نفر می‌رساند که تعداد زیادی از آن تور لحظه آخری استانبول می‌باشد. این فرودگاه در حال حاضر پروازهایی به قبرس، آنکارا و... دارد؛ اما در آینده با همکاری 100 شرکت هواپیمایی داخلی و خارجی 350 مقصد پروازی را پوشش می‌دهد. در نهایت در فاز چهار ظرفیت این فرودگاه با 6 باند پروازی به 200 میلیون مسافر خواهد رسید.

فرودگاه آتاتورک چه خواهد شد؟
تا پایان سال میلادی جاری این فرودگاه به طور کامل افتتاح می‌شود و فرودگاه آتاتورک به یک فضای سبز بزرگ به نام باغ مردم تغییر کاربری خواهد داد. در حال حاضر فرودگاه آتاتورک از نظر ترافیک پروازی در سطح جهان در رتبه‌ پانزدهم قرار دارد. با افتتاح کامل این فرودگاه مسیرهای پروازی در سطح دنیا تغییر خواهند کرد. 

امکانات دیگر فرودگاه جدید
باند فرود بزرگترین و پیشرفته‌ترین سیستم نورپردازی را دارد تا خلبان بتواند بهتر هواپیما را برای فرود هدایت کند. 233 پارکینگ هواپیما، 6باند، 500 ایستگاه چک و... از دیگر امکانات فنی این فرودگاه هستند. پیشرفته‌ترین فناوری‌ها برای تشخیص چهره و پلاک فرودگاه استانبول به کار گرفته شده‌اند. شهر فرودگاهی فرودگاه استانبول شامل محل اقامت، مرکز بهداشتی، مرکز خرید، هتل، مرکز هنری و... است. این فرودگاه هتلی با 451 اتاق برای اقامت دارد. بزرگترین فروشگاه Duty free دنیا نیز با حضور 400 برند داخلی و خارجی به زودی در این فرودگاه افتتاح خواهد شد.

سبک معماری فوق‌العاده
برج مراقبت این فرودگاه برای معماری خاص خود جوایز متعددی را کسب کرده است. معماران سازه در طراحی این برج بسیار زیبا از فرم گل لاله که نماد استانبول است الهام گرفته‌اند. اولین جایزه‌ پر افتخار معماری برای این فرودگاه در سال 2015 از سوی انجمن معماری و طراحی شیکاگو به خاطر طراحی منحصربه‌فرد برج کنترل ترافیک هوایی تقدیم طراحان شد. در طراحی سالن‌ها، ترمینال مرکزی و باقی بخش‌ها نیز رد پای معماری اماکن تاریخی سطح شهر استانبول و سبک معماری دوران عثمانی به چشم می‌خورد.